Creeper MediaCreeper

En plats för dig som har något att säga men ingenstans att säga det

DEBATT IDAG:

Det är strikt artikelförfattarnas åsikter som framförs, magasinet och dess redaktion står fritt från detta

Entreprenörernas stupstock del 1- Entreprenörsandan

Entreprenörsandan är Sveriges välstånd

De är allmänt sant att Sverige lever gott på den erkända entreprenörersandan. Det är så att hela vårt välstånd bygger på att några med ett brinnande intresse bygger företag baserat på detta intresse. Sådana företag växer ofta fort och stabilt, vilket annars är en ovanlig kombination. Med ett brinnande intresse kan de förorsaka underverk och skapa stor omsättning av kontanter. De nyskapade förtagens omsättning flödar ut i samhället och berikar lite åt gången under flera år tills vi uppnått välstånd som väcker respekt ute i stora Världen. De mer kända entreprenörerna är Gustaf Ekman, Holger Crafoord, Göran Fredrik Göransson, Victor Hasselblad, Carl Edvard Johansson, Janne Lundström, Ruben Rausing, Eric Sundin, Per Uddén, Assar Gabrielsson, Albin Johansson, Ingvar Kamprad, Olof Stenhammar, Hakon Swenson, Hans Svensson , Wallenberg, J P Åhlén och många fler. Det är dessa personers entreprenörersanda som vi idag skördar frukterna av.

Nya idéer skapas fortfarande

Många tror att entreprenörersandan tagit slut men så är det inte. Den pågår för fullt runt hörnet och kanske är det några av dem som kommer att bli välståndets stöttepelare i framtiden. Sverige har mycket god jordmån för entreprenörer likt ett litet antal andra länder. Det är lätt att starta företag här och byråkratin är inte så omfattande som i många andra länder. Glädjen är stor när de hugger i och börjar bygga välstånd som förgrenar sig ut i övriga Europa. Men på senare tid har ett mörkt moln hopats sig över denna jordmån som bromsar upp företagsaktiviteten för flera entreprenörer, vi talar om – förtalet på nätet!

Företagare som fått smaka på ”nätet”

Det är inte bara privatpersoner som blivit svårt förtalade på nätet med förlorade liv i släptåg. Även hela företag har gått under pga skriverier där lögner blandas med sanningar, halvsanningar och rena påhitt. Det kan bli förödande för växande företag att bli illa omtalad på bla Flashback. En företagare berättade för mig:

För oss entreprenörer är ju Flashback rena döden. Googlar man våra namn så kan man ju glömma kontrakt, affärer osv osv. Att Flashback kan klara sig från ansvar är ju helt förödande.
När en viss person har skrivit nåt på Flashback tar det endast timmar tills nån i vår närhet ringer och berättar. Kommuner, företag, institutioner, revisorer ja alla googlar. För dessa spelar det ingen roll att det står på Flashback eller i nån tidning. Resultatet är detsamma.

Jo, det är förödande för företagen och bedrövligt att forumägare på nätet låter detta ske. De vet mycket väl vad de ställer till med genom att låta näthatarna hålla låda på forumen. Det är till och med så att förtalsforumens ägare tjänar pengar på att andra företag går under. Exampelvis ägs forumet Flashback av Flashback Media Group (FMG) som i sin tur ägs av en person vid namn Jan Axelsson. Företagen som drabbats borde gå samman och kalla Jan Axelsson till möte och försöka förklara för honom att detta inte är ok. Man kan säga att Flashback mfl är del i att vårt välstånd inte blir det förväntade framöver då de medverkar till att slå ut växande företag.

Skriva sönder ett företag

Det är förskräckligt att oseriösa företag kan skriva anonymt om sina konkurrenter på forumet. De kan ljuga ihop en historia som journalister tänder på och börja skriva om ute i den riktiga världen. Det kan också vara så att nyhetstörstande journalister är aningen för lätta på fingret när de skriver om nystartade företag och tar till fantasin där fakta saknas. Men det allvarligaste är när det skrivs på förtalsforum som sedan letar sig ut i media. Redan när tanken frodas att skriva lögnaktigt om ett företag är dagarna räknade för aktuellt företaget. Om företaget är i en uppstartfas är det väldigt känsligt för störningar, kassan är skral men det kan gå om det mesta väger till företagarens fördel. Skriverierna på nätet räcker gott för att få nämnda företag ur balans. Några månader senare är konkursen framme och entreprenörens liv i kaos. Skriverierna på nätet börjar närma sig sanningen, dvs att de inte kan betala löner längre och att ägaren försvunnit osv. Sanningen kan vara att ägaren kollapsat, under det enorma tryck som lagt sig över denne då kunderna flytt på grund av skriverierna.
Det påminner en hel del om tidningskungen Randolph Hearst, som sände en reporter till Kuba för att skildra ett krig. Journalisten meddelade tillbaka att det inte fanns något krig att rapportera och Hearst svarade: – ”Du skapar berättelsen, jag skapar kriget”. Med det menade Hearst att han skall skapa ett krig på Kuba så att journalisten får något att skriva om. I fallet med företagaren fanns inget att skriva om men det skapades efter hand på grund av lögnerna på nätet.

Lögnerna sprids också i verkligheten

Jag har följt lite skriverier på nätet och ser att skvallret spridits ut i media. Skriverierna börjar oftast på forumet Flashback och pågår en tid innan det dyker upp en artikel som ofta handlar i detalj om samma sak som skrivs på Flashback. Det är nästan så man tror att det är samma personer som skriver både på Flashback och artiklarna i media. Efter att jag undersökt fakta märker jag att det som är en lögn på Flashback inte borde skrivs i en tidning då krav på källkontroll rimligtvis borde vara högre i en tidning. Men samma lögn som skrivs på Flashback hittar man också i artiklar. Jag börjar mistänka att skribenter på Flashback verkligen står i kontakt med artikelförfattaren i det fall jag tittat på, alternativt att artikelförfattaren litar på att det som näthatare skriver på Flashback är sanning. Eller så kan det vara på det viset som jag skrev här ovan, näthataren är samma person som artikelförfattaren.

Varför

Varför ger man sig på nystartade eller nyköpta företag? Var i ligger skvallervärdet? Var i ligger nyhetsvärdet? Eller är det så enkelt att det är ondskefull avundsjuka? Jag tror att det handlar om det senare, det är avundsjuka på en osedvanlig hög nivå, dvs en sjuklig nivå. Det liknar ett nytt begrepp, det liknar företagsstalking!

Stalking av företag

Det kan definitivt vara så att detta är en form av stalking. Om personen som utför dessa handlingar har anlag för stalking har vi att göra med en mycket besvärlig personlighet som aldrig ger sig. Sådana personer behöver inte vara farliga men möjligheten finns definitivt att det är så.

/Kent Carlsson
med bistånd av en grupp företagare i Västeråstrakten och på lite andra platser.

Updated: 2017-07-13 — 22:36

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Granskande Perspektiv © 2017