Creeper MediaCreeper

En plats för dig som har något att säga men ingenstans att säga det

DEBATT IDAG:

Det är strikt artikelförfattarnas åsikter som framförs, magasinet och dess redaktion står fritt från detta

Både vägtull och bensinskatt

Jag tycker att det är helt fel att både ha vägskatt och vägtullar som betalningsmedel när man kör bil. Jag tycker också det är fel att ha fordonskatt.

Om målet är att minska trafiken på vägarna gör fordonskatten raka motsatsen. Fordonsskatten blir, per mil, mindre ju mer man kör.

Med vägtullar tar man betalt för varje passage. Så långt är allt väl men vi betalar ju redan en progressiv skatt när vi använder bilen. Alltså, ju mer man kör ju mer får man betala. Skatt på bensinen är alltså den mest rättvisa skatten på fordon. Då kan man reglera hur mycket skatt man vill ha genom att köra mindre.
Problemet uppstår när det skall betalas både vägtull och bensinskatt. Ännu värre blir det när det skall betalas vägtull också när bilen skall ut ur stan. Vägtullar är alltså ingen rättvis eller miljöbefrämjande skatt. Det går faktiskt att köra hur mycket som helst med bilen utan att betala vägtull. Med bränsleskatt betalar man alltid för hur mycket det skitas ner och för vägbyggnad/underhåll.

I Göteborg har det införts vägtullar. Men det går inte jämföras med Stockholm. I Göteborg måste flertalet som jobbar passera dessa tullar. Kanske 80% måste åka bil för tiden räcker inte att åka kollektivt som staden ser ut nu. Innan vägtullarna räckte inte riktig pengarna hela månaden för flertalet familjer. Det blir till att snåla den senare delen av månaden.
Hur är det nu med upp mot 1200kr/mån i vägtullavgift? Inköp man brukar göra måste vänta, kanske för gott. Vad är det då man väntar med att köpa? Jo, elektronik som ny telefon eller annat. Man avstår också från det trevliga restaurantbesök på Lördagkvällen.

Alltså blir det elektronikkedjorna och restauranterna som får betala vägtullarna i slutändan. Naturligtvis klara inte de det!

Vad kan de då göra för att överleva? Jo, flytta ut utanför tullarna. Det är exakt det som flera nu planerar. En nybyggd företagarby i Mölndal hade problem att få hyresgäster. Men när vägtullarna närmade sig fick företagarbyn börja tacka nej för det kom så många företag för att hyra hos dem. ALLA, som kom hade sin verksamhet innanför vägtullområdet. De stora affärskedjornas byggplaner är också alla utanför vägtullområdet. Inget är planerat innanför tullarna.

I Göteborg hade man också en folkomröstning om vägtullar och den resulterade i ett rungande  nej. Politikerna i Göteborg är dock inte anhängare av demokrati och helt enligt planen körde de med andra ord över sina väljare. Det har gång efter annan visat sig att när folket och politikerna har olika åsikter är det politikerns åsikt som gäller. Lyhörd för folkets intentioner existerar inte. Folkomröstningen i Göteborg visar att vi står inför en demokratifara som kan rendera till ett landsomfattande införande av vägtullar trots att folkmajoriteten är emot det.

/Chefredaktören

Updated: 2017-07-13 — 22:42

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Granskande Perspektiv © 2017